Skip to content

Part 7 – Threatening With Divorce

Part 7

Threatening With Divorce



Taken from
The Fatawa of the Senior Scholars
Shaykh AbdulAziz bin Baz
Shaykh Muhammad Nasiruddeen Al-Albaani
Shaykh Muhammad bin Salih al-Uthaymeen
Shaykh Salih al-Fawzan

Translated
By Abbas Abu Yahya

The Fatawa of the Senior Scholars

Part Seven

Shaykh Muhammad Nasiruddeen Al-Albaani

7 What is the ruling on taking an oath falsely to divorce?

Shaykh Muhammad Nasiruddeen Al-Albaani said:

‘If a person took an oath swearing by Allaah falsely, then his oath would be from the major sins, and this is also known as ‘Yameen al-Ghamoos’ (false oath) which ruins what a person possesses.

Many of the scholars do not allow making an oath to divorce, this is because it enters under the general saying of the Messenger – alayhi as-Salam:

مَن حلف بغير الله فقد أشرك

‘Whoever took an oath by other than Allaah then he has committed Shirk.’

So, if he takes an oath falsely of divorcing then he has combined between two problems:

The first problem is: taking an oath by other than Allaah -Azza wa Jal.

The other problem is that he took an oath falsely.

Also, an oath to divorce has another Fiqh aspect to it, which is threatening to divorce his wife with an oath; does this divorce take place or not? So, this is an oath, and an oath in this case is not legislated, so the divorce does not take place. Taking on oath to divorce takes place if he actually intended a real divorce, otherwise divorce does not occur.

Here the one swears then it is an approach between him and the Lord of all that exists, did he intend divorce or not?

If he intended it then divorce occurred, however, the divorce did not occur three times as is widespread among the people, in fact it was only one divorce.’

https://al-fatawa.com/fatwa/113825


Arabic Reference

7 ما حكم رجل حلف بالطلاق كاذبًا ؟
الشيخ محمد ناصر الالباني
الشيخ : هذا هو ، هو لو حَلَفَ بالله كاذبًا يكون حلفُه من الكبائر ، وهذا ما يُعرف باليمين الغموس ، واليمين الغموس تدع الديار بلاقع . الحلف بالطلاق هو كثير من العلماء لا يجيزونه ؛ لأنه يدخل في عموم قوله – عليه السلام – : مَن حلف بغير الله فقد أشرك ، فإذا حلف بالطلاق كاذبًا يكون جمع بين مصيبتين : المصيبة الأولى : الحلف بغير الله – عز وجل – ، والمصيبة الأخرى : أنه حلف كاذبًا .
ثم الطلاق له جانب من الفقه آخر ، وهو مَن حَلَفَ بالطلاق على امرأته أو زوجته ؛ فهل يقع هذا الطلاق أم لا يقع ؟ هذا يمين ، ويمين – كما ذكرنا آنفًا – غير مشروع ، لكنَّه يقع ، الحلف بالطلاق يقع على الحالف إذا كان قاصدًا الطلاق حقيقةً ، وإلا فليس هناك طلاق ، وهنا يُدان الحالف بينه وبين ربِّ العالمين هل قصد الطلاق أم لم يقصد ؟
فإن قصد وقع الطلاق ، لكن لا يقع ثلاثًا كما هو مشهور عند بعض الناس ، وإنما يقع طلقة واحدة .
هذا ما عندي من الجواب عن ذاك السؤال .
https://al-fatawa.com/fatwa/113825

Part 1

Part 1 – Threatening the Wife with Divorce

 

Part 2

Part 2 – Threatening the Wife with Divorce

 

Part 3

Part 3 – Threatening With Divorce

 

Part 4

Part 4 – Threatening with Divorce

 

Part 5

Part 5 – Threatening With Divorce

 

Part 6

Part 6 – Threatening With Divorce