Skip to content

Spending & Increase of Wealth
كيف يزيد الله تعالى المنفِق فضلا

Translated
By
Abbas Abu Yahya





Allaah Ta’ala said:

﴿ٱلشَّیۡطَـٰنُ یَعِدُكُمُ ٱلۡفَقۡرَ وَیَأۡمُرُكُم بِٱلۡفَحۡشَاۤءِۖ وَٱللَّهُ یَعِدُكُم مَّغۡفِرَةࣰ مِّنۡهُ وَفَضۡلࣰاۗ وَٱللَّهُ وَ ٰ⁠سِعٌ عَلِیمࣱ﴾

《Shaytan threatens you with poverty and orders you to commit Fahsha (evil deeds etc.); whereas Allaah promises you Forgiveness from Himself and Bounty, and Allaah is All-Sufficient for His creatures’ needs, All-Knower.》[al-Baqarah: 268]

🔳 Shaykh Muhammad bin Salih al-Uthaymeen Rahimahullaah commented:

If a person says, how can Allaah Ta’ala increase the one who spends in wealth whilst we witness that spending tangibly decreases wealth. Therefore, if a person spends from ten Dirham then it becomes nine, so how is there an increase?

The Answer:

As for the increase of reward in the Hereafter, then that matter is clear, since a good deed is worth ten times the equivalent, and can be up to multiple times.

Whoever gives charity of the equivalent of a date from that which is good – and Allaah only accepts that which is good – and indeed Allaah cultivates that deed until it becomes like a mountain.

As for the tangible increase in the Dunyaa (worldly life) then that is from a number of considerations:

First point

That Allaah opens the door to Rizq (provisions) for a person, so much so that he could never imagine the amount,  so his wealth increases.

Second point

Perhaps Allaah Subhanahu wa Ta’ala is causing this wealth which he spends to protect him from the harms of not spending is that, if it had not been that he had spent in Sadaqa (charity) he may have fallen into that sin/mistake. This has been witnessed too, so spending protects wealth from harm.

Third point:

The blessings of spending whereby spending a little the fruits will be more than a lot and when blessings are wrenched away from spending and perhaps a person spends a lot in matters which do not benefit, or harm, and this is a matter which is testified to.

[Tafseer Surah al-Baqarah 3/349]



كيف يزيد الله تعالى المنفِق فضلا

🔳قالَ الشيخ ابنُ عُثيمين رحمه الله:-

⬅ ‌‌‌‏فإن قالَ قائلَ: كيف يزيد الله تعالى المنفِق فضلا ونحن نشاهد أن الإنفاق ينقص المال حِـسّاً
فإذا أنفق الإنسان من العشرة درهما صارت تسعة؛ فما وجه الزيادة؟
🔻 فالجواب:

⬅ أما بالنسبة لزيادة الأجر في الآخرة فالأمر ظاهر؛ فإن الحسنة بعشر أمثالها إلى سبعمائة ضعف إلى أضعاف كثيرة؛

ومن تصدّق بما يعادل تمرة من طيّب – ولا يقبل الله إلا الطيّب – فإن الله يربيها حتى تكون مثل الجبل؛

وأما بالنسبة للزيادة الحسية في الدنيا فمن عدة أوجه:

🔹 الوجه الأول:
أن الله قد يفتح للإنسان باب رزق لم يخطر له على بال؛ فيزداد ماله.

🔹الوجه الثاني:
أن هذا المال ربما يقيه الله سبحانه وتعالى آفات لولا الصدقة لوقعت فيه؛ وهذا مشاهد؛ فالإنفاق يقي المال الآفات.

🔹الوجه الثالث:
البركة في الإنفاق بحيث ينفق القليل، وتكون ثمرته أكثر من الكثير؛ وإذا نُزعت البركة من الإنفاق فقد ينفق الإنسان شيئا كثيرا في أمور لا تنفعه؛ أو تضره؛ وهذا شيء مشاهد .

📔تفسير سورة البقرة ( ٣ / ٣٤٩ )



Urdu

*اللہ تعالیٰ خرچ کرنے والے کو فضل میں کیسے اضافہ کرتا ہے؟*
شیخ ابن عثیمین رحمہ اللہ نے فرماتے ہیں:
اگر کوئی یہ سوال کرے کہ اللہ تعالیٰ خرچ کرنے والے کو فضل میں کیسے اضافہ کرتا ہے جبکہ ہم دیکھتے ہیں کہ خرچ کرنے سے مال حسی طور پر کم ہو جاتا ہے؟ جب انسان دس درہم میں سے ایک درہم خرچ کرتا ہے تو اس کے پاس نو درہم رہ جاتے ہیں۔ تو پھر اضافہ کہاں ہے؟
جواب:
جہاں تک آخرت میں اجر کے اضافے کا تعلق ہے تو یہ بات واضح ہے کیونکہ ایک نیکی دس سے سات سو گنا تک بڑھ جاتی ہے اور یہ اضافہ بہت زیادہ (سات سو گنا سے بھی زیادہ) ہو سکتا ہے۔
اور جو شخص اچھی چیزوں میں سے کھجور کے برابر بھی صدقہ کرتا ہے – اور اللہ تعالیٰ صرف اچھی چیز قبول کرتا ہے – تو اللہ اسے اس قدر بڑھاتا ہے کہ وہ پہاڑ جتنا بن جاتا ہے۔
اور جہاں تک دنیا میں حسی اضافے کا تعلق ہے تو یہ کئی طریقوں سے ہوتا ہے:
پہلا طریقہ:
اللہ تعالیٰ انسان کے لیے رزق کا ایسا دروازہ کھول سکتا ہے جس کے بارے میں اس نے کبھی سوچا بھی نہیں تھا۔ اس طرح اس کا مال بڑھ جاتا ہے۔
دوسرا طریقہ:
اللہ تعالیٰ اس مال کو ان آفات سے بچاتا ہے جو صدقہ نہ دینے کی صورت میں اس پر واقع ہوتیں۔ اور یہ بات مشاہدہ میں آتی ہے کہ خرچ کرنے سے مال آفات سے محفوظ رہتا ہے۔
تیسرا طریقہ:
خرچ کرنے میں برکت ہوتی ہے اس طور پر کہ انسان کم خرچ (صدقہ) کرتا ہے اور اس کا نتیجہ بہت زیادہ ہوتا ہے، اور جب خرچ کرنے سے برکت چھین لی جائے تو انسان ایسے معاملات میں بہت زیادہ خرچ کرتا ہے جو اسے کوئی فائدہ نہیں پہنچاتے یا اسے نقصان پہنچاتے ہیں۔ اور یہ بات بھی مشاہدہ میں آتی ہے۔
مصدر : تفسیر سورۃ البقرہ (3/349)



Also Refer to

Day 19 – The Story of the Man Who Went Out to Give Charity