Skip to content

Seal the month of Ramadan with seeking forgiveness

اختموا شهر رمضان بالإستغفار
Seal the month of Ramadan with seeking forgiveness

Translated by Abbas Abu Yahya for Miraathpubs.net

Ibn Rajab -Rahimahullaah- said:

‘Seeking forgiveness is a seal for all righteous deeds.

It seals the prayer, Hajj, Qayyam al-Layl the night prayer and it seals gatherings.
Therefore, if it was a Remembrance of Allaah then it is like putting a stamp of seal on it and if there were mistakes and deficiencies then it would be an expiation for it.

Likewise it is befitting to complete the month of Ramadan with seeking forgiveness.

Umar bin AbdulAziz wrote to the different regions commanding them to complete Ramadan with seeking forgiveness and giving Sadaqa al-Fitr.
Indeed Sadaqa al-Fitr is purification for the fasting person from mistakes and evil deeds and seeking forgiveness patches that which is torn from the fast due to mistakes and evil deeds.

This is why some of the previous scholars said: ‘Indeed Sadaqa al-Fitr for the fasting person is like performing the two Sajdas for forgetfulness for the prayer.’

Umar bin AbdulAziz (died 101 A.H.) -Rahimahullaah- said in his book, say as your father Adam said:

{رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ}
《They said: “Our Lord! We have wronged ourselves. If You forgive us not, and bestow not upon us Your Mercy, we shall certainly be of the losers.”》[Ara’af:23]

Say as Nuh -alayhi as salam- said:

{وَإِلَّا تَغْفِرْ لِي وَتَرْحَمْنِي أَكُنْ مِنَ الْخَاسِرِينَ}
《 And unless You forgive me and have Mercy on me, I would indeed be one of the losers.”》[Hud:47]

Say as Musa -alayhi as salam- said:

{رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي}
《”My Lord! Verily, I have wronged myself, so forgive me.”》[Qasas: 16]

Say as Dhul-Noon -alayhi as salam – said:

{سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ}
《Glorified (and Exalted) are You [above all that (evil) they associate with You]. Truly, I have been of the wrong-doers.”》[al-Anbiyya:87]

[From ‘Lataif al-Ma’arif’ p.383]

📗لطائف المعارف(ص383).

اختموا شهر رمضان
بالإستغفار

قال ابن رجب رحمه الله:

والإستغفار ختام الأعمال الصالحة كلها فيختم به الصلاة والحج وقيام الليل ويختم به المجالس فإن كانت ذكرا كان كالطابع عليها وإن كانت لغوا كان كفارة لها فكذلك ينبغي أن تختم صيام رمضان بالاستغفار.

وكتب عمر بن عبد العزيز إلى الأمصار يأمرهم بختم رمضان بالاستغفار وصدقة الفطر فإن الفطر طهرة للصائم من اللغو والرفث والإستغفار يرقع ما تخرق من الصيام باللغو والرفث

ولهذا قال بعض العلماء المتقدمين: إن صدقة الفطر للصائم كسجدتي السهو للصلاة

وقال عمر بن عبد العزيز في كتابه قولوا كما قال أبوكم آدم:
{رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ} [لأعراف:23]

وقولوا كما قال نوح عليه السلام:
{وَإِلَّا تَغْفِرْ لِي وَتَرْحَمْنِي أَكُنْ مِنَ الْخَاسِرِينَ} [هود: 47]

وقولوا كما قال موسى عليه السلام:
{رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي} [القصص: 16]

وقولوا كما قال ذو النون عليه السلام:
{سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ} [الانبياء: 87] .

📗لطائف المعارف(ص383).

Urdu

*رمضان کا اختتام استغفار کے ساتھ کریں*
ابن رجب رحمۃ اللہ علیہ فرماتے ہیں:
اور استغفار تمام نیک اعمال کی مہر ہے، اس لیے نماز، حج اور قیام لیل (تراویح/تھجد) وغیرہ کو اس کے ساتھ ختم کیا جاتا ہے، اور مجالس کو بھی اسی کے ساتھ ختم کیا جاتا ہے، اگر مجلس ذکر کی ہو تو یہ اس پر ایک مہر کی مانند ہے اور اگر لغو ہو تو اس کا کفارہ ہے۔ اسی طرح رمضان کے روزوں کا اختتام بھی استغفار کے ساتھ کرنا چاہیے۔
اور عمر بن عبدالعزیز رحمہ اللہ نے تمام صوبوں کو خط لکھا کہ وہ رمضان کا اختتام استغفار اور صدقہ فطر کے ساتھ کریں، کیونکہ صدقہ فطر روزہ دار کو لغو اور باقی غلطیوں سے پاک کرتا ہے اور استغفار روزے میں لغو اور باقی غلطیوں کی وجہ سے ہونے والی کمی کو پورا کر دیتا ہے۔
اس لئے بعض سلف صالحین علماء فرماتے ہیں: کہ صدقہ فطر روزہ دار کے لیے نماز میں سجدہ سہو کی طرح ہے۔
اور عمر بن عبدالعزيز رحمہ اللہ اپنے خط میں یہ کہتے ہیں: کہ اپنے باپ آدم علیہ السلام کی طرح یہ کہا کریں:
{رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ} [الأعراف: 23] (ترجمہ: اے ہمارے رب! ہم نے اپنا بڑا نقصان کیا اور اگر تو ہماری مغفرت نہ کرے گا اور ہم پر رحم نہ کرے گا تو واقعی ہم نقصان پانے والوں میں سے ہوجائیں گے)
اور نوح علیہ السلام کی طرح یہ کہا کریں:
{وَإِلَّا تَغْفِرْ لِي وَتَرْحَمْنِي أَكُنْ مِنَ الْخَاسِرِينَ} [هود: 47] (ترجمہ: اور اگر تو مجھے نہ بخشے گا اور تو مجھ پر رحم نہ فرمائے گا، تو میں خساره پانے والوں میں ہو جاؤں گا)
اور موسیٰ علیہ السلام کی طرح یہ کہا کریں:
{رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي} [ القصص: 16] (ترجمہ: اے میرےرب! میں نے خود اپنے اوپر ﻇلم کیا، تو مجھے معاف فرما دے)
اور ذوالنون علیہ السلام کی طرح یہ کہا کریں:
{سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ} [الأنبياء: 87] (ترجمہ: (یا اللہ) تو پاک ہے، بیشک میں ﻇالموں میں ہو گیا)
📗لطائف المعارف(ص383).

French

🕋🌙 Scellez le mois de Ramadhān en Recherchant le Pardon

Ibn Rajab [رحمه الله] a dit :
“La recherche du pardon est un sceau pour toutes les bonnes actions. Il scelle la prière, le Hajj, Qiyam Al-Layl la prière nocturne et il scelle les rassemblements. Par conséquent, s’il s’agit d’un rappel d’Allāh, cela est comme mettre un sceau dessus ; ainsi si le rappel contenait des erreurs et des lacunes, ce sera une expiation pour cela. De même, il convient de terminer le mois de Ramadhān par la recherche du pardon.”

‘Omar Bin ‘AbdulAziz a écrit aux différentes régions leur ordonnant de terminer le Ramadhān en demandant pardon et en donnant Sadaqa Al-Fitr. En effet, la Sadaqa Al-Fitr est une purification pour la personne qui jeûne ; elle purifie les erreurs et les mauvaises actions, et la recherche du pardon corrige ce qui est enlevé au jeûne en raison d’erreurs et de mauvaises actions.

C’est pourquoi certains des savants du passé ont dit : ‘En effet, Sadaqa Al-Fitr pour la personne qui jeûne, est semblable à l’accomplissement des deux Sajdas pour l’oubli lors la prière.’

‘Omar Bin ‘AbdulAziz [mort en 101 A.H.] [رحمه الله] a dit dans son livre, dites comme votre père Ādam a dit :

﴿رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ﴾‏
« Ils dirent : ‘Notre Seigneur ! Nous nous sommes fait du tort. Si Tu ne nous pardonnes pas, et ne nous accordes pas Ta Miséricorde, nous serons certainement parmi les perdants.’» [Ara’af: 23]

Dites comme Nouh [عليه سلم] a dit :

وَإِلَّا تَغْفِرْ لِي وَتَرْحَمْنِي أَكُنْ مِنَ الْخَاسِرِينَ

“Et si Tu ne me pardonnes pas et n’as pas pitié de moi, je serais vraiment un des perdants.” [Houd : 47]

Dites comme Mousa [عليه سلم] a dit :

رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي‏

“Mon Seigneur! En vérité, je me suis fait du tort, alors pardonne-moi.» [Qas : 16]

Dites comme Dhoul-Noon [عليه سلم] a dit :

سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ‏

«Tu es glorifié [et exalté] [au-dessus de tout ce [mal] qu’ils t’associent]. Vraiment, j’ai été du nombre des malfaiteurs.» [Al-Anbiyya : 87].❞

_[Lataif Al-Ma’arif, (Page : 383) | Traduit par Abbas Abu Yahya Miraath Al-Anbiyya]_
Tr. FR Umm Faycell 2022