Skip to content

No. 2 Ahadeeth Pertaining to Repentance

Hadeeth no. 2
Part A

Ahadeeth Pertaining to Repentance, Admonition
& Softening of the Heart

Taken from
Silsilah Ahadeeth As-Saheehah

of
Shaykh Muhammad Nasiruddeen Al-Albaani

Translated
by
Abbas Abu Yahya



2 – From Abu Hurairah that the Messenger of Allaah ﷺ said:

‘Do you know who is the Mufliss person is?’
They said: ‘the Mufliss person amongst us is the one who has no Dirham nor any possessions.’

The Messenger ﷺ said:
إنَّ المُفلسَ من أُمَّتي مَن يأتي يومَ القيامةِ بصلاةٍ وصيامٍ، وزكاةٍ، ويأتي وقد شتَم هذا، وقذَفَ هذا، وأكلَ مالَ هذا، وسفكَ دمَ هذا، وضربَ هذا، فيُعْطى هذا من حَسناتِه، وهذا من حسناتِه، فإن فَنِيَتْ حَسناتُه قبلَ أن يُقضى ما عليهِ، أُخِذَ من خطاياهم، فطُرِحَتْ عليهِ، ثمَّ طُرِحَ في النّارِ
‘Indeed the Mufliss person from my Ummah will come on the Day of Judgement with prayers, fasting and Zakah, and he will come having cursed a person, and falsely accused a person, and having eaten the wealth of this person and spilt the blood of this person and hit this person so these people will be given from his good deeds, and the other person will be given from his good deeds, and the other person will be given from his good deeds, and when his good deeds end before he is judged with what is upon him, the bad deeds of the people will be taken from them and thrown on to his, then he will be thrown into the Fire.’

[Collected by Muslim, Tirmidhi, Ibn Hibban, Ahmad, al-Bayhaqi in ‘Shu’ab’ Silsilah as-Saheehah No. 847]



Arabic
عن أبي هريرة أن رسول الله صلى الله
عليه وسلم قال: 

 ” أتدرون ما المفلس؟ قالوا: المفلس فينا من لا درهم له ولا متاع،
 فقال: إنَّ المُفلسَ من أُمَّتي مَن يأتي يومَ القيامةِ بصلاةٍ وصيامٍ، وزكاةٍ، ويأتي وقد شتَم هذا، وقذَفَ هذا، وأكلَ مالَ هذا، وسفكَ دمَ هذا، وضربَ هذا، فيُعْطى هذا من حَسناتِه، وهذا من حسناتِه، فإن فَنِيَتْ حَسناتُه قبلَ أن يُقضى ما عليهِ، أُخِذَ من خطاياهم، فطُرِحَتْ عليهِ، ثمَّ طُرِحَ في النّارِ.

أخرجه مسلم (8 / 18) والترمذي (3 / 291 ـ 292) وأحمد و سلسلة الأحاديث الصحيحة وشيء من فقهها وفوائدها  847   ناصر الدين الألباني

Urdu
ابوہریرہ رضی اللہ عنہ سے روایت ہے کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا: ”اے میرے صحابہ کیا تم جانتے ہو کہ مفلس کون ہے؟ صحابہ نے کہا: ہم میں مفلس وہ شخص ہے جس کے پاس نہ درہم اور نہ ہی کوئی اور سامان ہو۔ آپ صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا: ” (نہیں، بلکہ) میری امت میں سے مفلس وہ شخص ہے جو قیامت والے دن نماز، روزے اور زکاۃ کے ساتھ آئے۔ گا (لیکن اس کے ساتھ ساتھ)
وہ اس حال میں آئے گا کسی کو گالی دی ہو گی، کسی پر بہتان تراشی کی ہو گی، کسی کا مال کھایا ہو گا، کسی کا خون بہایا ہو گا اور کسی کو مارا پیٹا ہو گا۔ پس ان (تمام مظلومین) کو اس کی نیکیاں دے دی جائیں گی (تاکہ ان پر کیے گئے ظلم کی تلافی ہو جائے)۔ لیکن اگر اس کی نیکیاں ختم ہو گئیں، قبل اس کے کہ اس کے ذمے دوسروں کے حقوق باقی ہوں، تو ان کے گناہ لے کر اس پر ڈال دیے جائیں گے، پھر اسے جہنم میں پھینک دیا جائے گا۔

سلسله احاديث صحيحه ترقیم البانی: 847

German
Hadith Nr.  2

Ahadith in Bezug auf die Reue, Ermahnung
& Erweichung des Herzens

Entnommen von
Silsilah Ahadith As-Sahiha

von
Shaykh Muhammad Nasiruddeen Al-Albaani.

Von Abu Huraira, dass der Prophet ﷺ sagte :

„Weißt du, wer die Mufliss-Person ist?“
Sie sagten: „Die Mufliss-Person unter uns ist diejenige, die weder Dirham noch irgendwelche Besitztümer hat.“

Der Prophet ﷺ sagte:
إنَّ المُفلسَ من أُمَّتي مَن يأتي يومَ القيامةِ بصلاةٍ وصيامٍ، وزكاةٍ، ويأتي وقد شتَم هذا، وقذَفَ هذا، وأكلَ مالَ هذا، وسفكَ دمَ هذا، وضربَ هذا، فيُعْطى هذا من حَسناتِه، وهذا من حسناتِه، فإن فَنِيَتْ حَسناتُه قبلَ أن يُقضى ما عليهِ،  أُخِذَ من خطاياهم، فطُرِحَتْ عليهِ، ثمَّ طُرِحَ في النّارِ

„Wahrlich, die Mufliss-Person meiner Ummah wird am Tag des Gerichts mit Gebeten, Fasten und Zakah kommen, und sie wird kommen, nachdem sie eine Person verflucht und eine Person fälschlicherweise beschuldigt hat, und nachdem sie den Reichtum dieser Person gegessen und ihr Blut vergossen, diese Person und diese Person schlagen hat, damit diese Menschen von ihren guten Taten befreit werden und die andere Person von ihren guten Taten befreit wird und die andere Person von ihren guten Taten befreit wird, und wenn ihre guten Taten vor ihr enden  nach dem gerichtet was auf ihm ist, werden die schlechten Taten der Menschen von ihnen genommen und auf seine geworfen, dann wird er ins Feuer geworfen.’

[Gesammelt von Muslim, Tirmidhi, Ibn Hibban, Ahmad, al-Bayhaqi in ‘Shu’ab’ Silsilah as-Sahiha Nr. 847]