The Effect of Beauty and Ugliness
تأثير الباطن على الظاهر
Translated
By
Abbas Abu Yahya
Allaah Ta’ala said:
{ یَوۡمَ تَبۡیَضُّ وُجُوهࣱ وَتَسۡوَدُّ وُجُوهࣱۚ فَأَمَّا ٱلَّذِینَ ٱسۡوَدَّتۡ وُجُوهُهُمۡ أَكَفَرۡتُم بَعۡدَ إِیمَـٰنِكُمۡ فَذُوقُوا۟ ٱلۡعَذَابَ بِمَا كُنتُمۡ تَكۡفُرُونَ }
《On the Day (i.e. the Day of Resurrection) when some faces will become white and some faces will become black; as for those whose faces will become black (to them will be said): “Did you reject Faith after accepting it? Then taste the torment (in Hell) for rejecting Faith.”》
[Surah Āli-ʿImrān: 106]
Imam Ibn al-Qayyim al-Jawzeeyah as-Salafi -Rahimahullaah- said:
‘Know that beauty is divided into two types:
Outward and inward.
Inward beauty is loved for itself, it is the beauty of knowledge, intelligence, generosity, modesty and integrity, and bravery.
This inward beauty is what Allaah looks at from His slave and it is the object of what Allaah loves about him, as is mentioned in the authentic Hadeeth:
«إِنَّ اللهَ لَا يَنْظُرُ إِلَى صُوَرِكُمْ وَ أَمْوَالِكُمْ، وَ لَكِنْ يَنْظُرُ إِلَى قُلُوبِكُمْ وَ أَعْمَالِكُمْ»،
‘Indeed Allaah does not look at your forms and your wealth, however, He looks at your hearts and your actions.’
[Saheeh Muslim]
This inward beauty beautifies the outward form, even if that person does not possess beauty.
So a person is adorned with beauty, dignity and sweetness according to what his soul adorns itself of those attributes.
A Believer is given dignity and sweetness in comparison to his Eemaan.
Whoever sees him, shows him dignity and whoever interacts with him loves him, and this is a matter which is well-known and witnessed to.’
[Rawdatul Muhibbeen 221]
━━━━✵❀✵━━━━
تأثير الباطن على الظاهر
قال الإمام ابن القيم رحمه الله تعالى:
«اعلم أنَّ الجمال ينقسم قسمين: ظاهرٌ و باطنٌ، فالجمال الباطن هو المحبوب لذاته، و هو جمال العلم و العقل و الجود و العفَّة و الشجاعة، و هذا الجمال الباطن هو محلُّ نظر الله من عبده و موضع محبَّته كما في الحديث الصحيح: «إِنَّ اللهَ لَا يَنْظُرُ إِلَى صُوَرِكُمْ وَ أَمْوَالِكُمْ، وَ لَكِنْ يَنْظُرُ إِلَى قُلُوبِكُمْ وَ أَعْمَالِكُمْ»، و هذا الجمال الباطن يزيِّن الصورةَ الظاهرة و إن لم تكن ذات جمالٍ، فتكسو صاحبها من الجمال و المهابة و الحلاوة بحسب ما اكتستْ روحُه من تلك الصفات، فإنَّ المؤمن يُعطى مهابةً و حلاوةً بحسب إيمانه، فمن رآه هابه و من خالطه أحبَّه، و هذا أمرٌ مشهودٌ بالعيان».
📚 روضة المحبِّين (٢٢١).
Urdu
(ظاہر پر باطن کا اثر)
امام ابن قیم رحمہ اللہ فرماتے ہیں:
جان لو کہ خوبصورتی دو حصوں میں تقسیم ہوتی ہے: ظاہری اور باطنی، باطنی خوبصورتی وہ ہے جس سے اپنے لیے محبت کی جائے، اور یہ علم، عقل، سخاوت، عفت اور ہمت کی خوبصورتی ہے۔ اور اللہ کی نظر بندے کی اسی باطنی خوبصورتی پر ہوتی ہے اور یہ ہی اُس کی محبت کا باعث ہے جیسا کہ صحیح حدیث میں ہے: “بے شک اللہ تمہاری صورتوں اور تمہارے اموال کی طرف نہیں دیکھتا، بلکہ وہ تمہارے دلوں اور تمہارے اعمال کو دیکھتا ہے۔” اور یہ باطنی خوبصورتی ہی ظاہری صورت کو مزین کرتا ہے اگرچہ وہ خوبصورت نا بھی ہو پس یہ اپنے حامل کو اس قدر حسن، وقار وعظمت اور لطافت سے ڈھانپ لیتی ہے جس قدر اس کی روح ان صفات سے ڈھکی ہوئی ہے، کیونکہ مومن کو اس کے ایمان کے مطابق عظمت اور لطافت دی جاتی ہے، جو بھی اسے دیکھتا ہے وہ اس سے ڈرتا ہے اور جو اس کے ساتھ گھل مل جاتا ہے وہ اس سے محبت کرتا ہے اور یہ وہ چیز ہے جس کی شاہد اور گواہ آنکھ ہے۔
📚 روضة المحبِّين (٢٢١).
Also refer to:
🌴 Translations are by the Translation Team