Reading Qur’aan is better than Dhikr
قراءة القرآن من أفضل الذكر
Shaykh Ibn Uthaymeen -Rahimahullaah- said:
‘Sometimes that which is second best is contradicted and it becomes better than that which is the best. For example: reading the Qur’aan is the best Dhikr, and the Qur’aan is the best Dhikr, so if a person was reading the Qur’aan and heard the Mu’adhdhin say the Adhan, is it better that he continues with his reading or respond to the Mu’adhdhin?
Here we say: Indeed it is better to respond to the Mu’adhdhin even though the Qur’aan is better than Dhikr, however Dhikr in its correct place is better than reading Qur’aan because reading the Qur’aan is not limited to a particular time, whenever you want you can read the Qur’aan but responding to the Mu’adhdhin is connected to hearing the Mu’adhdhin.’
[From liqaat al-baab al-Muftooh’]
وقال الشيخ ابن عثيمين رحمه الله :
” قد يعرض للمفضول ما يجعله أفضل من الفاضل ، مثاله : قراءة القرآن من أفضل الذكر ، والقرآن أفضل الذكر ، فلو كان رجل يقرأ وسمع المؤذن يؤذن ، فهل الأفضل أن يستمر في قراءته أو أن يجيب المؤذن ؟ هنا نقول : إن الأفضل أن يجيب المؤذن ، وإن كان القرآن أفضل من الذكر ، لكن الذكر في مكانه أفضل من قراءة القرآن ؛ لأن قراءة القرآن غير مقيدة بوقت متى شئت فاقرأ ، لكن إجابة المؤذن مربوطة بسماع المؤذن “
انتهى من “لقاءات الباب المفتوح“.