Skip to content

Wiping the Neck in Wudu

Wiping the Neck in Wudu

Compiled & Translated
By Abbas Abu Yahya

 



1 – Shaykh ul Islaam Ibn Taymeeyah Rahimahullaah said:

‘It is not authentically conveyed from the Prophet ﷺ that he wiped his neck for Wudu.

In fact there is no authentic Hadeeth from him.

In reality, the authentic Ahadeeth which describe the Wudu of the Prophet ﷺ show that the Prophet did not wipe his neck in Wudu.
This is why the majority of the scholars, like Malik, Shafaiee and Ahmad did not recommend this in what is apparent from their Madhab.

[Al Fatawa al Kubra, kitab Taharah 13/71]

2 – Shaykh Muhammad Nasiruddeen Al-Albaani said:

‘The neck is not a place which needs to be cleaned for Wudu according to the Sharia in contrast to the other limbs.

I do not hold it permissible to wipe it during performing the Wudu except with a specific evidence which is correct to be used as evidence.’

[Tamaam al-Mina p.98]

3 – Shaykh Muhammad bin Salih al-Uthaymeen said:

‘As for the neck then it is not be joined along with the head in wiping during Wudu.

It is not wiped, in fact, wiping the neck along with the head is a Bida which is prohibited against.

This is because the Prophet alayhi as-Salat wa sallam did not wipe his neck for Wudu

Every action that a person worships Allaah with, which does not have an origin from the Prophet sallAllaahu alayhi wa sallam, then it is a Bida.’

[https://binothaimeen.net/content/
9583]



Arabic

مسح على عنقه في الوضوء

قال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله تعالى:
لم يصح عن النبي ﷺ أنه مسح على عنقه في الوضوء، بل ولا روي عنه ذلك في حديث صحيح، بل الأحاديث الصحيحة التي فيها صفة وضوء النبي ﷺ لم يكن يمسح على عنقه؛ ولهذا لم يستحب ذلك جمهور العلماء كمالك، والشافعي، وأحمد في ظاهر مذهبهما”.
الفتاوى الكبرى/كتاب الطهارة/13

العنق ليس محلا للنظافة في الوضوء

الشيخ محمد ناصر الدين الألباني

الجواب
العنق ليس محلا للنظافة في الوضوء شرعا بخلاف المحال الأخرى التي ذكرت قبله ولذلك فإني لا أرى جواز مسحه في الوضوء إلا بدليل خاص
يصلح الاحتجاج به وهو مفقود كما أشار إليه المصنف وخلاف هذا تشريع بالرأي لا يجوز

تمام المنة ص98

مسح الرقبة مع الرأس من البدع

قال الشيخ محمد بن صالح العثيمين رحمه اللّٰه:

وأما الرقبة فإنا لا تصل مع الرأس، فلا تمسح، بل مسح الرقبة مع الرأس من البدع التي ينهى عنها؛ لأن النبي عليه الصلاة والسلام لم يكن يمسح رقبته، وكل شيء يتعبد به الإنسان مما لا أصل له عن النبي صلى الله عليه وسلم فإنه بدعة.

 https://binothaimeen.net/content/9583



Urdu
وضو کے دوران گردن پر مسح کرنا
شیخ الاسلام ابن تیمیہ رحمہ اللہ تعالی فرماتے ہیں: “نبی ﷺ سے یہ فعل صحیح ثابت نہیں ہے کہ وہ وضو کے دوران اپنی گردن پر مسح کرتے تھے۔ اور نہ ہی ایسا آپ ﷺ سے کسی صحیح حدیث کے ذریعے منقول ہے۔ بلکہ اس کے برعکس وہ صحیح احادیث جو نبی ﷺ کے وضو کی صفت کے متعلق ہیں، ان سے یہ واضح ہوتا ہے کہ نبی ﷺ اپنی گردن پر مسح نہیں کیا کرتے۔ اس لئے جمھور علماء جیسے کہ مالک، شافعی اور احمد اس کو مستحب نہیں سمجھتے ہیں جیسا کہ ان کے مذہب سے  واضح ہے۔”
” الفتاوى الكبرى/كتاب الطهارة/13

شیخ محمد ناصر الدین الألبانی فرماتے ہیں:
“شرعی طور پر وضو کے دوران گردن کا صاف کرنا مشروع نہیں ہے، برخلاف ان دوسرے اعضاء کے  جن کا تذکرہ اس سے پہلے کیا گیا ہے۔ اس لئے میں وضوء کے دوران اس کے مسح کو جائز نہیں سمجھتا ہوں، سوائے اسکے کہ کوئی ایسی خاص دلیل موجود ہو جسکو حجت بنایا جاسکتا ہو، البتہ ایسی کوئی دلیل موجود نہیں ہے جسکی طرف مصنف نے اشارہ کیا ہے۔ اور اس کے خلاف کرنا(یعنی وضوء کے دوران گردن پر مسح کرنے کو صحیح قرار دینا) رائے کے مطابق شریعت سازی کرنا ہے، جوکہ جائز نہیں ہے۔”
تمام المنة ص98

شیخ محمد بن صالح العثيمين فرماتے ہیں:
“گردن سر کے ساتھ (حكما) جڈھا نہیں ہے، اس لئے اس کا مسح نہیں کیا جاتا۔ بلکہ سر کے ساتھ گردن کا مسح کرنا بدعت ہے، جس سے روکا گیا ہے۔ کیونکہ نبی ﷺ اپنی گردن پر مسح نہیں کرتے تھے، اور عبادت کے طور پر انسان کوئی بھی ایسا عمل کرے جسکی بنیاد نبی ﷺ سے ثابت نہ ہو، تو وہ بدعت ہے۔”
https://binothaimeen.net/content/9583