Skip to content

Part 1 Acting on Weak Ahadeeth

Part 1 Acting on Weak Ahadeeth
حكم العمل بالحديث الضعيف
العلامة الألباني
By
Shaykh
Muhammad Nasiruddeen
Al-Albaani

Translated
By
Abbas Abu Yahya





‘What I believe and hold to be the truth in the Deen of Allaah in this issue is with the scholars who hold the opinion that it is not correct to act upon Da’eef (weak) Hadeeth for optional extra righteous deeds and that is due to the following matters:

First: that the Da’eef (weak) Hadeeth only benefit suspicion and not knowledge and there is agreement among the scholars for this.

Acting upon suspicions is not allowed due to the saying of Allaah Ta’ala:
{إن  إلا الظن وإن الظن لا يغني من الحق شيئا}
Check ayaah from book

《They follow nothing but assumptions. And verily assumptions is not a substitute for the truth.》
[Surah Najm:28]

Also the saying of the Prophet sallAllaahu alayhi wa sallam:
إياكم والظن فإنه أكذب الحديث
‘Beware of suspicion, indeed it is the most untruthful of speech.’

Second: that the Prophet sallAllaahu alayhi wa sallam ordered us to keep away from narrating upon him except for what we know is authentic from him.  He -alayhi as-Salat wa sallam- said:
(اتقوا الحديث عني إلا ما علمتم)
‘Fear narrating from me except for that which you know.’

It is known that narrating Hadeeth is indeed a means for performing deeds of what is authentic in the Hadeeth.

Therefore, if the Messenger alayhi as-Salat wa sallam prohibited us from narrating that which is not established and affirmed from him.

Therefore, it is all the more necessary not to act upon the Da’eef (weak) Hadeeth.

Thirdly: that which is established and affirmed from the Messenger sallAllaahu alayhi wa sallam is sufficient than what is not established from him.

[Thamarat ul Mustatab fee Fiqh as-Sunnah wal Kitab 1/218]



حكم العمل بالحديث الضعيف

:العلامة الألباني

والذي أعتقده وأدين الله به أن الحق في هذه المسألة مع العلماء الذين ذهبوا إلى ترك العمل بالحديث الضعيف في فضائل الأعمال وذلك لأمور:
أولا: أن الحديث الضعيف لا يفيد إلا الظن اتفاقا والعمل بالظن لا يجوز لقوله تعالى: {إن  إلا الظن وإن الظن لا يغني من الحق شيئا} [النجم / ٢٨] وقوله صلى الله عليه وسلم: (إياكم والظن فإنه أكذب الحديث)

ثانيا: أن النبي صلى الله عليه وسلم أمرنا باجتناب الرواية عنه إلا ما علمنا صحته عنه فقال: (اتقوا الحديث عني إلا ما علمتم) ومن المعلوم أن رواية الحديث إنما هي وسيلة للعمل بما ثبت فيه فإذا كان عليه الصلاة والسلام ينهانا عن رواية ما لم يثبت عنه فمن باب أولى أن ينهى عن العمل به. وهذا بين واضح

ثالثا: أن فيما ثبت عنه صلى الله عليه وسلم غنية
عما لم يثبت.
(الثمر المستطاب في فقه السنة والكتاب)ج١-٢١٨



Urdu

ضعيف حديث پر عمل کرنے کا حکم (پہلا حصہ)

علامہ الألبانی رحمہ اللہ فرماتے ہیں:
جو میں یقین رکھتا ہوں اور اللہ کے سامنے جس کا اقرار کرتا ہوں وہ یہ ہے کہ اس مسئلہ میں حق ان علماء کے ساتھ ہے جو فضائل اعمال میں ضعیف حدیث پر عمل ترک کرنے کے قائل ہیں اور اس کی کئی وجوہات ہیں:
پہلی وجہ: ضعیف حدیث صرف ظن (گمان) کا فائدہ دیتا ہے (یعنی اس سے صرف ظن حاصل ہوتا ہے) اور اس بات پر سب کا اتفاق ہے کہ ظن پر عمل جائز نہیں ہے کیونکہ اللہ تعالیٰ کا فرمان ہے: {إِنَّ الظَّنَّ لاَ یَغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئًا} [النجم/28] (ترجمہ: اور بیشک وہم و گمان حق کے مقابلے میں کچھ کام نہیں دیتا) اور نبی کریم ﷺ نے فرمایا: “إیاکم والظن فإنه أكذب الحديث” (ترجمہ: گمان سے بچتے رہو کیونکہ یہ سب سے جھوٹی بات ہے)۔
دوسری وجہ: نبی کریم ﷺ نے ہمیں حکم دیا ہے کہ ہم آپ سے روایت نہ کریں مگر وہی جسکے صحیح ہونے کا علم ہمیں ہو، آپ ﷺ نے فرمایا: “اتقوا الحديث عني إلا ما علمتم” (ترجمہ: میری طرف سے کوئی بات اس وقت تک نہ بیان کرو جب تک کہ تم اچھی طرح جان نہ لو ) اور یہ بات معلوم ہے کہ حدیث روایت کرنا اس میں بیان کردہ بات پر عمل کرنے کا ذریعہ ہے، لہذا اگر آپ عليه الصلاة والسلام ہمیں اس بات سے منع کرتے ہیں جو آپ سے ثابت نہیں ہے، تو اس سے بڑھ کر ہمیں اس پر عمل کرنے سے منع کرتے ہیں۔ یہ بات بالکل واضح ہے۔
تیسری وجہ: جو صحیح احادیث آپ ﷺ سے ثابت ہیں وہ ان احادیث سے بے نیاز (کافی/ کسی ضعیف احادیث کی حاجت نہیں ہے) ہیں جو آپ ﷺ سے ثابت نہیں ہیں۔

مصدر: (الثمر المستطاب في فقه السنة والكتاب) ج١-٢١٨

Also Refer to

A Scholarly Research by Shaykh Albaani That Prayer Beads are a Bida’

Translations are by the Translation Team