Knowing a Fabricated Hadeeth without Researching the Isnaad (Chain of Narration)
هل يُمكن مَعرفة الحديث الموضوع بضابطٍ، من غير أن يُنظَر في سنده؟
Translated
By
Abbas Abu Yahya
Ibn al-Qayyim al-Jawzeeyah said :
‘I was asked: ‘Is there a principle by which it could be possible to know if a Hadeeth is Mawdoo (fabricated), without looking at its Isnaad (chain of narration)?
[The Answer]
This question has a magnificent status.
A fabricated Hadeeth could be known without looking at its chain, by the one who has submerged himself in knowing the authentic Sunnah, and the Sunnah has merged with his blood and his flesh.
This is for whom the Sunnah has become a possession, where it becomes an area of specialisation for him and is extremely skilled in knowing the Sunnan and the Aathaar.
Likewise, knowing the Seerah (Biography) of the Messenger of Allaah sallAllaahu alayhi wa sallam- and his guidance, in that which it commands, and prohibits, what the Prophet’s guidance informs about, invites to, also in that which his guidance loves and dislikes.
As well as that which the Prophet’s guidance legislated for the Ummah, so much so that it is as if this person intermingled with the Messenger sallAllaahu alayhi wa sallam among the Prophet’s Companions.
The like of this type of person, is the one who knows the situations of the Messenger sallAllaahu alayhi wa sallam, his guidance, his speech, that which is permitted of what he has informed us about, and that which is not permitted of those things which others do not know about.
This is the matter of every follower with whom he follows, so the follower specialises with the one whom he follows. He has great concern with following up his sayings and his actions, and to be knowledgeable about his sayings and actions.
The follower makes a distinction between that which should be authentically ascribed to him and that which is not authentic.
This is opposite to the person who does not distinguish between authenticity and the unauthenticated, which is the condition of the Muqaliddeen (blind followers) with their Imams, so they know their statements, their texts, their Madhahib (schools of thought), but still do not make a distinction and Allaah knows best. ‘
[From: ‘Munar al muneef fee as-saheeh wal Da’eef’ p. 26]
مَعرفة الحديث الموضوع بضابطٍ، من غير أن يُنظَر في سنده
قال الإمام ابن القيم الجوزية رحمه الله:
وسألتَ هل يُمكن مَعرفة الحديث الموضوع بضابطٍ، من غير أن يُنظَر في سنده؟
فهذا سؤال عظيم القدر، وإنما يعلم ذلك من تضلّع من مَعرفة السّنن الصحيحة، وخُلطت بدمه ولحمه، وصار له فيها مَلكة، وصار له اختصاصٌ شديدٌ بمعرفة السّنن والآثار، ومَعرفة سِيرة رسول الله – صلى الله عليه وسلم – وهَديه فيما يأمر به وينهى عنه، ويُخبر عنه ويَدعو إليه، ويُحبه ويكرهه، ويَشرعه للأمّة بحيث كأنّه مُخالط للرسول – صلى الله عليه وسلم -، بين أصحابه.
ومثل هذا يَعْرِفُ من أحوال الرسول – صلى الله عليه وسلم – وهَديه وكَلامه، وما يجوز أن يُخبر به، ولا يجوز، ما لا يعرفه غيره.
وهذا شأن كلّ مُتّبع مع مَتبوعه، فللأخصّ به، الحريص على تَتبّع أقواله وأفعاله في العلم بها، والتمييز بين ما يصحّ أن يُنسب إليه، وما لا يَصح، ما ليس لمن لا يكون كذلك، وهذا شأن المقلّدين مع أئمّتهم، يَعرفون أقوالهم ونُصوصهم ومَذاهبهم، والله أعلم.
[المنار المنيف في الصحيح والضعيف ص ٢٦]
Urdu
سند کی جانچ کے بغیر موضوع حديث کی شناخت کرنا*
امام ابن قیم الجوزية رحمہ اللہ فرماتے ہیں:
آپ نے پوچھا کہ کیا سند کی جانچ کے بغیر موضوع حدیث کی شناخت کرنا ممکن ہے؟ یہ ایک بہت بڑا سوال ہے، اور اسے صرف وہی جان سکتا ہے جسے صحیح احادیث کی شناخت کا گہرا علم ہو، اور وہ ان احادیث سے اس طرح واقف ہو جیسے وہ اس کے خون اور گوشت میں شامل ہوں۔ اور اسے احادیث اور آثار کی شناخت کرنے میں انتہائی مہارت حاصل ہو، اور اسے رسول اللہ ﷺ کی سیرت، اور احکامات اور منہیات کے تعلق سے انکی ہدایات، انکے اخبار، انکی دعوت، انکی پسند و ناپسند، اور امت کے لئے انکے مشروع کردہ دین کا اس قدر علم ہو، گویا کہ وہ رسول اللہ ﷺ کے ساتھ انکے صحابہ کے ہمراہ رہا ہو۔
ایسا شخص رسول اللہ ﷺ کے احوال، ہدایات اور کلام سے واقف ہوتا ہے، اور وہ جان سکتا ہے کہ رسول اللہ ﷺ نے کیا کہا ہوگا اور کیا نہیں کہا ہوگا۔ یہ وہ علم ہے جو دوسرے لوگوں کے پاس نہیں ہوتا۔
یہ ہر پیروکار اور اس کے امام کے درمیان تعلق کی طرح ہے۔ امام کا قریب ترین شخص، جو اس کے اقوال اور افعال کو سمجھنے اور انکا علم حاصل کرنے کے لیے کوشاں رہتا ہے، وہ اس (امام) کی طرف منسوب شدہ صحیح اور غلط کے درمیان فرق کرنے کے قابل ہوتا ہے، جو دوسرے لوگوں کے لیے ممکن نہیں ہوتا۔ اور یہی حال مقلدین اور ان کے ائمہ کا ہے، جو ان (ائمہ) کے اقوال، نصوص اور مسالک کو جانتے ہیں ﴿لیکن ان (اقوال، نصوص اور مسالک) میں صحیح اور غلط کی تمیز کرنے سے قاصر ہوتے ہیں﴾۔ اور اللہ تعالٰی بہتر جانتا ہے۔
مصدر: [المنار المنيف في الصحيح والضعيف ص ٢٦]
Also refer to
From the Adab of the Salaf Regarding The Status of the Scholars of Hadeeth
Translations are by the Translation Team