Skip to content

DAY 27 – Being forgiven for Having Sincerity

No.  27 – Bite Size Ramadan 1444 -2023

DAY 27 – Being forgiven for Having Sincerity

Translated & Compiled
by
Abbas Abu Yahya



From Abdullaah bin Abbas that two people debated in front of the Prophet sallAllaahu alayhi wa sallam so the Prophet sallAllaahu alayhi wa sallam asked the claimant for evidence, however he did not have any evidence, so the Prophet requested the defendant to take an oath, and he actually took an oath by Allaah La illaha illa Huwa (there is none worth of worship except him).

The Messenger of Allaah sallAllaahu alayhi wa sallam said:

قد فَعَلتَ، ولكِنْ غُفِرَ لكَ بإخلاصِكَ قَولَ لا إلهَ إلّا اللهُ

‘But you did do it, however you are forgiven due to your sincerity of saying La illaha illa Allaah, (there is none worthy of worship except Allaah.)’

[Collected by Abu Dawood, Nisa’ee and graded Saheeh by Al-Albaani in  Silsilah Saheehah no. 3064]

In another wording:

(إنّ الله قد غَفَرَ لك كَذِبَكَ بتصديقِكَ بـ ” لا إله إلا الله “)

‘Indeed Allaah has forgiven you your lie due to your belief and truthfulness in La illaha ila Allaah.’

[Also in Silsilah Saheehah no. 3064]


PDF


An Explanation

Al-Bayhaqi commented saying:

 ‘The intent of this is a clarification that even if a sin is great then it would not obligate entering the Hell-fire as long as the Aqeedah (creed) is correct.

There were previously those whom had been forgiven, however, none can specify who is a forgiven person after the passing away of the Prophet sallAllaahu alayhi wa sallam.

[From Silsilah Saheehah no. 3064]

Remind yourself who you are

                  ( ذكِر نفسك من أنت )

‏Shaykh Rabee al Madkhali said:

‘Remind yourself who you are. When you are afflicted with a thorn you cry due to it, so how can you be proud and arrogant over the people.

It is obligatory upon a person to attach very little importance to his self. When you feel arrogant and proud, remind your soul how despicable and lowly it is.’

[Majmoo Shaykh Rabee 2/485]

Adhering to the Truth

Umar bin al-Khattab wrote to Muwaweeyah -RadiAllaahu anhumma:

“أمَّا بعدُ، فالْزَمِ الحقَّ يُنزِلْكَ الحقُّ منازلَ أهلِ الحقِّ، يومَ لا يُقضى إلَّا بالحقِّ”.

‘To proceed, adhere to the truth, and the truth will bring you to the status of the people of the truth, on the day when the judgement will only be with the truth.’

Mentioned by Dhahabi in his masterpiece ‘Seera alaam an-Nubala’, then he commented:

Declaring the truth

الصدع بالحق عظيم،

‘Declaring the truth is a great matter, it requires strength and sincerity.

Therefore, being sincere without strength causes a person to be too weak to establish the truth.

Strength without sincerity; causes failure.

So, whoever establishes both of them completely then he is truthful.

Whoever is too weak, then the least he can have is pain, and rejection with the heart, and then there is no Eemaan for less than this.

[Seera alaam an-Nubala 11/234-5]


ARABIC

عن عبدالله بن عباس:] أنَّ رَجُلَيْنِ اختَصَما إلى النَّبيِّ صلّى اللهُ عليه وسلَّمَ، فسألَ النَّبيُّ صلّى اللهُ عليه وسلَّمَ المُدَّعيَ البَيِّنةَ، فلم يَكُنْ له بَيِّنةٌ، فاستَحلَفَ المَطلوبَ، فحَلَفَ باللهِ الذي لا إلهَ إلّا هو، فقال رَسولُ اللهِ صلّى اللهُ عليه وسلَّمَ: قد فَعَلتَ، ولكِنْ غُفِرَ لكَ بإخلاصِكَ قَولَ لا إلهَ إلّا اللهُ.

الألباني (ت ١٤٢٠)، السلسلة الصحيحة ٧‏/١٨٠ • صحيح • أخرجه أبو داود (٣٢٧٥)، وأحمد (٢٦٩٥)

(إنّ الله قد غَفَرَ لك كَذِبَكَ بتصديقِكَ بـ ” لا إله إلا الله “) .

قال البيهقي عقب حديث الحسن هذا:

” فالمقصود منه البيان: أن الذنب وإن عظم لم يكن موجباً للنار متى ما صحت العقيدة، وكان ممن سبقت له المغفرة، وليس هذا التعيين لأحد بعد النبي – صلى الله عليه وسلم – “.

3064- (إنّ الله قد غَفَرَ لك كَذِبَكَ بتصديقِكَ

بـ ” لا إله إلا الله “) .

قال الشيخ ربيع المدخلي حفظه الله

( ذكِر نفسك من أنت )

لو تصيبك شوكة تبكي منها.كيف تتكبر على الناس.فيجب على الإنسان أن يُهين نفسه إذا تكبرت وشمخت ويُذكرها بحقارتها ودناءتها

[ مجموع الشيخ ربيع ج2ص485 ]

كتبَ عُمَرُ بنُ الخطَّابِ إلى مُعاوِيةَ رضي اللهُ عنهما:

ذكَرَهُ الذَّهَبيُّ في السِّيَرِ ( ١١ / ٢٣٤ ) ثم قال ( ص٢٣٥ ):

“الصَّدعُ بالحقِّ عظيمٌ، يحتاجُ إلى قُوَّةٍ وإخلاصٍ،

فالمُخلِصُ بلا قُوَّةٍ يعجزُ عن القيامِ به،

والقويُّ بلا إخلاصٍ يُخذَلُ، فمَن قامَ بهما كاملًا؛ فهو صدِّيقٌ،

ومَن ضَعُفَ؛ فلا أقلَّ من التَّألُّمِ والإنكارِ بالقلبِ،

ليسَ وراءَ ذلك إيمانٌ، فلا قُوَّةَ إلَّا باللهِ”.

السِّيَرِ ( ١١ / ٢٣٤ ) ثم قال ( ص٢٣٥ )

كتبَ عُمَرُ بنُ الخطَّابِ إلى مُعاوِيةَ رضي اللهُ عنهما: “أمَّا بعدُ، فالْزَمِ الحقَّ يُنزِلْكَ الحقُّ منازلَ أهلِ الحقِّ، يومَ لا يُقضى إلَّا بالحقِّ”.

ذكَرَهُ الذَّهَبيُّ في السِّيَرِ ( ١١ / ٢٣٤ ) ثم قال ( ص٢٣٥ ): “الصَّدعُ بالحقِّ عظيمٌ، يحتاجُ إلى قُوَّةٍ وإخلاصٍ، فالمُخلِصُ بلا قُوَّةٍ يعجزُ عن القيامِ به، والقويُّ بلا إخلاصٍ يُخذَلُ، فمَن قامَ بهما كاملًا؛ فهو صدِّيقٌ، ومَن ضَعُفَ؛ فلا أقلَّ من التَّألُّمِ والإنكارِ بالقلبِ، ليسَ وراءَ ذلك إيمانٌ، فلا قُوَّةَ إلَّا باللهِ”.

(الذهبي/سير أعلام النبلاء)