Skip to content

Day 02 – What is Khushoo?

Bite size Day no. 2 Ramadan 1441 A.H.

What is Khushoo?

Compiled and Translated

By

Abbas Abu Yahya


English Audio:

PDF Download: Here

no.2 what is khushoo


Definition of Khushoo

Ibn al-Qayyim -Rahimahullah- (d. 751 A.H.) said:

‘The meaning of al-Khushoo is that the heart harmonises between having greatness, love, humility and submissiveness for Allaah.’

[Madarij as-Salikeen 1/518]

Al-Hafidh Ibn Rajab -Rahimahullah- (d. 795 A.H.) said:

‘The origin of Khushoo (Reverence & Humility) is a gentle heart, its softness, its tranquility, its submissiveness, its humbleness and its passion.

If the heart has reverence and humility then the all the limbs and parts follow on with Khushoo, because they follow the heart.’

[al-Khushoo fis Salah p.17]

Two Types of Khushoo, Outward & Inward

From Ali -RadhiAllaahu anhu- who said regarding the Ayaat :

<<Those who offer their Salât (prayers) with all solemnity and full submissiveness.>> [Muminoon:2] ‘al-Khushoo is having Khushoo of the heart and also that a person does not turn around to his right and left in the prayer.’

[Tadheem Qadr as-Salah 1/188]

Tranquility

From Zhuri who said regarding the Ayaat :

<<Those who offer their Salât (prayers) with all solemnity and full submissiveness.>> [Muminoon:2] ‘It is having tranquility in the prayer.’

[Tadheem Qadr as-Salah]

The obligation of Khushoo

Shaykh ul Islaam Ibn Taymeeyah (d. 728 A.H.) -Rahimahullah- said:

‘What indicates to having Khushoo in the prayer, is the saying of Allaah Ta’ala:

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (1) الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (2) وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (3) وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ (4) وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ (5) إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ (6) فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ (7) وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ (8) وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ (9) أُولَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ (10) الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (11)

<<  Successful indeed are the believers. Those who offer their prayers with all solemnity and full submissiveness.  And those who turn away from Al-Laghw (dirty, false, evil vain talk).  And those who pay the Zakât.  And those who guard their chastity.  Except from their wives or (the captives) that their right hands possess, for then, they are free from blame;  But whoever seeks beyond that, then those are the transgressors; Those who are faithfully true to their Amanât (all the duties which Allâh has ordained, honesty, moral responsibility and trusts etc.) and to their covenants; And those who strictly guard their prayers (at their fixed stated hours). These are indeed the inheritors. Who shall inherit the Firdaus (Highest of Paradise). They shall dwell therein forever. >> [Muminoon: 1-11]

Allaah Subhanahu informs us that these are the ones who will inherit Firdaus al-Jannah (the highest of Paradise). This necessitates that no one other than these people will inherit it and this indicates to an obligation to having these characteristics, this is because if these characteristics were for a matter which is only recommended then others would also inherit Firdaus al-Jannah, because Paradise is reached with the obligatory deeds rather than the recommended ones, this is why what is mentioned from these characteristics is only that which is obligatory.’

[Majmoo’ al-Fatawa 22/554]


مَعْنى الْخُشُوعَ

قال ابن قيم الجوزية :

الْخُشُوعَ مَعْنًى يَلْتَئِمُ مِنَ التَّعْظِيمِ، وَالْمَحَبَّةِ، وَالذُّلِّ وَالِانْكِسَارِ.

الكتاب: مدارج السالكين بين منازل إياك نعبد وإياك نستعين

محمد بن أبي بكر بن أيوب بن سعد شمس الدين ابن قيم الجوزية (المتوفى: 751هـ) 1ص518

قال ابن رجب:

«أصل الخشوع لين القلب ورقته وسكونه وخضوعه وانكساره وحرقته. فإذا خشع القلب تبعه خشوع جميع الجوارح والأعضاء، لأنها تابعة له»

الذل والانكسار للعزيز الجبار أو الخشوع في الصلاة , لابن رجب ص 17.

عن عطاء بن السائب، عن رجل، قد سماه، عن علي، ” {الذين هم في صلاتهم خاشعون} [المؤمنون: 2] قال : الخشوع خشوع القلب، وأن لا يلتفت يمينا فيها ولا شمالا ” .

تعظيم قدر الصلاة – محمد بن نصر المروزى

عن الزهري، في قوله : ” {الذين هم في صلاتهم خاشعون} [المؤمنون: 2] قال : هو السكون في الصلاة ” .

تعظيم قدر الصلاة – محمد بن نصر المروزى

قال حذيفة: إياكم وخشوع النفاق.

قيل: وما خشوع النفاق؟

قال: أن ترى الجسد خاشعاً والقلب ليس بخاشع (1).

مدارج السالكين 1/ 521.

وجوب الخشوع:

قال شيخ الإسلام ابن تيمية -رحمه الله-[ويدل على وجوب الخشوع فيها أيضاً قوله تعالى: {قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ * الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ} إلى قوله: {أُولَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ * الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ} [المؤمنون: 1 – 11]. أخبر سبحانه أن هؤلا هم الذين يرثون فردوس الجنة، وذلك يقتضي أنه لا يرثها غيرهم، وقد دلَّ هذا على وجوب هذه الخصال؛ إذ لو كان فيها ما هو مستحبّ لكانت جنة الفردوس تورث بدونها، لأن الجنة تُنال بفعل الواجبات دون المستحبات، ولهذا لم يذكر في هذه الخصال إلا ما هو واجب] (1).

  • مجموع فتاوى ابن تيمية 22/ 554.