Blood Donation
Translated
by
Abbas Abu Yahya
Shaykh AbdulAziz bin Abdullaah bin Baz – Rahimahullaah was asked:
‘What is the ruling on donating blood?
‘There is no problem with this, there is no objection to it if there is a need.’
[http://www.binbaz.org.sa/mat/2837]
Shaykh Muhammad Nasir uddeen al-Albaani said:
‘Donating blood is done by a person who has excessive blood and he has strength and is active whereby he can replace that blood with that which can be eaten from food and drink.
Donating blood is not permissible except with the opinion of the doctor who supervises over the health of the person donating blood otherwise a person could place himself into that which is prohibited or that which resembles a prohibition.
Therefore, if blood is donated with in these boundaries and conditions then I have no objection to it, because this does not enter into that which is prohibited firstly and then it also enters under the general saying of the Prophet alayhi as salam:
( من استطاع منكم أن ينفع أخاه فليفعل )
‘Whoever from among you can benefit his brother then he should do so.’
( لا ضرر ولا ضرار )
This allowance is with the previous limitation that ‘there should be no harm or causing harm.’
[Taken from Silsilah al-Huda wa noor tape no. 215]
Shaykh Muhammad bin Salih al-Uthaymeen -Rahimahullaah- said:
‘As for donating blood, then there is no problem with giving this for the one who needs it.
This is because blood replenishes itself, so since it replenishes itself then there is no deficiency in the donator’s body.
Donating blood should be for a benefit either for a certain benefit or a probable benefit but without the presence of any harm, and for these types of matters the Sharia has no prohibition.
Therefore, donating blood to the one who is in need of it is permissible with the condition that the doctor states that there will be no harm brought to the person who donates his blood.’
[http://www.ibnothaimeen.com/all/noor/article_5702.shtml]
The Ruling of donating blood to a non-Muslim
‘I do not know of an objection to this, because Allaah the Most-High the Magnificent says in His Noble Book:
﴿ لا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ﴾
《Allaah does not forbid you to deal justly and kindly with those who fought not against you on account of religion and did not drive you out of your homes. Verily, Allaah loves those who deal with equity. 》[Mumtahina : 8]
So, Allaah -far from any imperfection – informed us that He does not prevent us from being kind and giving generosity to the non-Muslims who do not fight us and do not evict us from our lands. Likewise, is the person who is in need, due to an intense need for first aid.
So, if a non-Muslim who has a contract to live in the lands of the Muslims or a non-Muslim who sought protection from the Muslims and there is no war between us and him and he is in need of blood then there is no problem of giving charity to him of blood, just like if he was compelled out of extreme necessity to eat dead meat.
Then you are rewarded for this; because there is no problem of you giving first aid to the one who needs Charity.’
[http://www.binbaz.org.sa/mat/4876]
حول التبرّع بالدّمّ
الشيخ العلامة عبد العزيز بن عبد الله بن باز رحمه الله :
حكم التبرع بالدم؟
لا بأس في ذلك، ولا حرج فيه عند الضرورة
http://www.binbaz.org.sa/mat/2837
قال الشيخ محمد ناصر الدين الألباني:
التبرع يكون من إنسان عنده دم زائد ، وعنده قوة ونشاط بحيث إنه يعوضه بما يأكل من طعام وشراب لا يكون المتبرع بالدم تبرعا جائزا ، كما قلت آنفا إلا برأي طبيب مشرف على صحة هذا المتبرع وإلا قد يقع في نفس المحظور أو ما يشبه المحظور وهكذا فإذا كان التبرع بالدم ، في هذه الحدود والشروط ، ما في عندي مانع لأنه ما داخلا في المثلة المنهي عنها أولا وبعد ذلك يدخل في عموم قوله عليه السلام ( من استطاع منكم أن ينفع أخاه فليفعل ) ، هذا بالقيد السابق ( لا ضرر ولا ضرار ).
سلسلة الهدى والنور » الشريط رقم : 215
الشيخ محمد بن صالح العثيمين رحمه الله :
“… وأما التبرع بالدم فإن التبرع بالدم للمحتاج إليه لا بأس به وذلك لأن الدم يخلفه غيره فإذا كان يخلفه غيره صار النقص الذي يحصل على البدن مفقوداً ويكون هنا فيه مصلحة إما متيقنة أو محتملة لكن بدون وجود مفسدة ومثل هذا لا تأتي الشريعة بمنعه
فالتبرع بالدم لمن احتاج إليه جائز بشرط أن يقرر الطيب أنه لا ضرر على هذا المتبرع إذا تبرع بدمه ..
الموقع الرسمي لفضيلته : مكتبة الفتاوى : فتاوى نور على الدرب (نصية) : البيوع
http://www.ibnothaimeen.com/all/noor/article_5702.shtml
حكم التبرع بالدم للذمي و الكافر
” لا أعلم مانعاً من ذلك، لأن الله تعالى يقول جل وعلا في كتابه العظيم:
﴿ لا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ﴾
فأخبر سبحانه أنه لا ينهانا عن الكفار الذين لم يقاتلونا ولم يخرجونا من ديارنا أن نبرهم ونحسن إليهم
والمضطر في حاجة شديدة إلى الإسعاف …
فإذا اضطر المعاهد أو الكافر المستأمن الذي ليس بيننا وبينه حرب إذا اضطر إلى ذلك فلا بأس بالصدقة عليه من الدم كما لو اضطر إلى الميتة وأنت مأجور في ذلك؛ لأنه لا حرج عليك أن تسعف من اضطر إلى الصدقة “