Ruqyyah is Worship
By
Shaykh Muhammad Nasiruddeen Al-Albaani
Translated
By
Abbas Abu Yahya
Questioner: Is it necessary that Ruqyyah is that which benefits?
Al-Albaani: Ruqyyah has a secondary part. Ruqyyah is worship, whether it benefits or does not, it is still worship. It is like Dua, a man makes Dua to Allaah -Azz awa Jal- and perhaps he is answered and perhaps not.
Even though a Dua may not be answered, we do not see it as the same as the aspect of requesting Ruqyyah, no, because requesting Ruqyyah is done by a worshipper of Allaah from another worshipper of Allaah.
However, when you make Dua to Allaah with Ruqyyah or for example make an absolute Dua then this is servitude of worship. Like the Messenger alayhi as-Sallam said: ‘Dua is worship.’
Ruqyyah is worship, so whether the effect of the Ruqyyah works or does not, that is equal because it is worship.
Questioner: Ruqyyah is worship followed on from Dua and not due to a second Hadeeth that Ruqyyah is worship.
Al-Albaani: There is no Hadeeth like this, just an explanation.
[Silsilah al-Huda wa Noor tape no. 628 Q. 7]
” الرقية عبادة “
السائل : هل الرقية من الراجح نفعها ؟
الشيخ الألباني : ” الرقية لها جانب ثاني .
الرقية عبادة سواء نفعت أو ما نفعت هي عبادة .
هي دعاء ..
الرجل يدعو الله عز وجل فقد يستجاب له وقد لا يستجاب له .
فكون مشكوك الإستجابة ما بنقول نحن نلحقها كطلب الرقية لا …
لأنه طلب الرقية طلب من العبد من العبد .
لكن أنت لما تدعو الله برقية أو بدعاء مطلق مثلا هذه عبودية .
كما قال الرسول عليه الصلاة والسلام ” الدعاء هو العبادة “.
الرقية هي العبادة فسواء تحقق أثرها أو لم يتحقق فهما سواء لأنها عبادة .
السائل :الرقية هي العبادة عطفتها على الدعاء ولا في حديث ثاني أن الرقية هي العبادة .
الشيخ : لا ما في حديث بس كبيان .
الشريط 628 سؤال 7