Skip to content

Is there a difference between Manhaj and Aqeedah?*

Is there a difference between Manhaj and Aqeedah?*

By the noble Shaykh Rabee Madkhali


Translated by Abbas Abu Yahya

Shaykh Rabee al-Madkhali was asked

Is there a difference between Manhaj and Aqeedah?

If there is a difference between them, then do the people of Hizbiyyah have a point of view among this difference?

The Answer:

Of course, there is a lot of talk and discussion about this at this time.

This is in contrast to what the Salaf were upon.

They would perhaps mention the word ‘Manhaj’ and the plural ‘Manahij’ however, they did not have this eagerness with Manhaj, Manhaj.

However, when it became widespread it forced the Salafeeyoon to say out aloud al-Manhaj, al-Manhaj.

I heard shaykh Ibn Baz not making a distinction between Aqeedah and Manhaj. He says that both of these are one matter.

As for shaykh Al-Albaani he makes a distinction and I likewise make a distinction. I hold the opinion that al-Manhaj is more comprehensive than Aqeedah.

Therefore, Manhaj includes Aqeedah and it includes worship and it includes how we understand the Deen and it includes how to criticize and refute and it includes how to face up to the people of Bida.

So, Manhaj is comprehensive. The Manhaj of the Ahl ul Sunnah in Aqeedah, their Manhaj in worship, their Manhaj in acquiring and accepting knowledge, their Manhaj in such and such matter.

There is no doubt Manhaj is more comprehensive, however, some of the people of desires make a distinction between Aqeedah and Manhaj for their Hizbi (partisan) and political goals.

They deceive many of the Salafiyeen so they say, you remain upon your Aqeedah, however, in Manhaj we need to cooperate with each other upon that.

So there is nothing to prevent them from saying: I am Salafi in Aqeedah and Ikhwaani in Manhaj.

In the footnotes, from what AbdulAziz al Jaleel clearly stated in his book: ‘Waqafat Tarbeeyah’ p.116 whereby he said:

‘We want a Manhaj of Dawah established upon Salafi Manhaj but modern in confrontation against the rulers.’

It is known that from the Manhaj of al-Ikhwaan is to war against the Aqeedah as-Salafeeyah.

So this type of Salafi who says I am Salafi in Aqeedah and ikhwaani in Manhaj, or Tablighi in Manhaj, he in reality announces about himself that he fights against the Salafi Manhaj and Salafi Aqeedah.

So this is Hizbi and political trickery which the Tabligh and Ikhwaan spread.

They separated between the Aqeedah and Manhaj so that they could play, specifically with the intellects of the Salafiyoon.’

[Taken from the Ajwiba fadeelatul ah-Shaykh Rabee bin hadi al-Madkhali as-Salafeeyah ala asseelat Abi Rawayha al-Manhajeeya p.21]

هل هناك فرق بين المنهج والعقيدة؟ وإن كان بينهما فرق فهل هناك مدخل لأهل التحزّب من خلال ذلك التفريق؟.

الجواب: طبعًا المنهج قد كَثُر الكلام فيه، والحديث عنه في هذا العصر، بعكس ما كان عند السلف، قد يذكرون كلمة منهج ومنهاج، لكن ما كان عندهم هذا اللهج بالمنهج بالمنهج، لكن لَمّا انتشر اضطرّ السلفيون أن يقولوا: المنهج المنهج.

أنا سمعت الشيخ ابن باز لا يفرِّق بين العقيدة والمنهج، ويقول: كلّها شيء واحد، والشيخ الألباني يفرِّق، وأنا أفرِّق، أرى أنّ المنهج أشمل من العقيدة، فالمنهج يشمل العقيدة ويشمل العبادات ويشمل كيف تتفقَّه ويشمل كيف تنتقد، ويشمل كيف تواجه أهل البدع، فالمنهج شامل: منهج أهل السنّة في العقيدة، منهجهم في العبادة، منهجهم في التلقّي، منهجهم في كذا منهجهم في كذا.

فالمنهج أشمل بلا شك، لكنّ أهل الأهواء بعضهم يفرِّق بين العقيدة والمنهج لأهداف حزبية وسياسية، فيحتالون على كثير من السلفيين، فيقولون أنت تبقى على عقيدتك، ولكنّ المنهج نحن محتاجون أن نتعاون فيه. فلا مانع أن تقول: أنا سلفيٌّ عقيدة إخوانيٌ منهجًا- في الهامش: وممن صرّح بذلك عبد العزيز الجليل في كتابه “وقفات تربوية” ص (116) حيث يقول: “أي أننا نريد منهجًا دعويًّا يقوم على سلفية المنهج وعصرية المواجهة” اهـ.-

ومعلوم أنّ من منهج الإخوان حرب العقيدة السلفية، فهذا السلفي الذي يقول أنا سلفي، إذا قال: أنا سلفي العقيدة إخواني المنهج أو تبليغي المنهج فهو ينادي على نفسه بأنّه يحارب المنهج السلفي والعقيدة السلفية. فهي من الحيل الحزبية والسياسية التي أشاعها التبليغ والإخوان ،وفرَّقوا بين العقيدة والمنهج للتلاعب بعقول السلفيين خاصّة.

أجوبة فضيلة الشيخ ربيع بن هادي المدخلي السلفية على أسئلة أبي رواحة المنهجية (21).