Skip to content

Day 19 – Weakness & Laziness

No. 19 Bite size Ramadan 1440-2019

Weakness & Laziness

الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ

Translated

by

Abbas Abu Yahya


English Audio:

Day 19 - Bitesize Card 1440PDF Download: No. 19 Bite size Ramadan 1440-2019


From Anas bin Malik -Radi Allaahu anhu- who said that the Messenger of Allaah -sallAllaahu alayhi wa sallam used to say:

((اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنَ الْقَسْوَةِ، وَالْغَفْلَةِ، وَالْعَيْلَةِ، وَالذِّلَّةِ، وَالْمَسْكَنَةِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفُسُوقِ، وَالشِّقَاقِ، وَالنِّفَاقِ، وَالسُّمْعَةِ، وَالرِّيَاءِ))

‘O Allaah I seek refuge with You from weakness and laziness,
and I seek refuge with You from being hard hearted, negligence, of not having the capability to do what I need, / poverty, and looking down upon people, little wealth and in bad circumstances, and I seek refuge from sinning, and opposing the truth and becoming weak, hypocrisy, and wanting the people to hear about my good deeds and to show off with deeds.’

[Collected by Tabarani in Mu’ajm al-Kabeer, al-Hakim, Deeyaa al-Maqdasi in ‘al-Mukhtaar’, Ibn Hibban and authenticated by al-Albaani in ‘Irwaa al-Ghaleel’ 3/357 & Saheeh al-Jamia as-Sagheer no. 1285]

Dispraise of Weakness

Allaah the Most High says:

ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا عَبْدًا مَمْلُوكًا لَا يَقْدِرُ عَلَى شَيْءٍ

<<Allaah puts forward the example (of two men a believer and a disbeliever); a slave (disbeliever) under the possession of another, he has no power of any sort>> [Nahl: 75]

Strong believer & weak believer

From Abu Hurairah – Radi Allaahu anhu – the Prophet -sallAllaahu alayhi wa sallam- said:

المؤمن القوي خير وأحب إلى الله من المؤمن الضعيف وفي كل خير احرص على ما ينفعك واستعن بالله ولا تعجز وإن أصابك شيء فلا تقل لو أني فعلت كذا لكان كذا وكذا ولكن قل قدر الله وما شاء فعل فإن لو تفتح عمل الشيطان

‘The strong believer is good and more beloved to Allaah than the weak believer, be dedicated to that which will benefit you, and seek aid from Allaah and do not weaken. Even though you are afflicted by what you are afflicted with. Do not say ‘if only I had done such and such it would have been such and such.’ But rather say Qadr Allaah and whatever He wills will happen, since ‘if’ opens the door to the action of the Shaytaan.’

[Collected by Ahmad & Muslim.]

Ibn al-Qayyim-Rahimahullaah- said:

‘A person is entrusted with seeking refuge with Allaah the Most High from weakness and laziness. Weakness is the incapability of beneficial strength. Laziness is the absence of the will to carry it out. Therefore, the weak person does not have the power and the lazy one does not want to.’

[I’alam al-Muwaqq’aeen 3/336]

Ibn al-Qayyim described these two characteristics as: ‘the key to all evil’.

[Zad al-Ma’ad 2/358]

Laziness

Allaah the Most High said:

وَلَا يَأْتُونَ الصَّلَاةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَى

<<that they came not to the prayer except in a lazy state>> [Tawbah: 54]

Hard hearted

Allaah the Most High said:

ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَة

<< Then, after that, your hearts were hardened and became as stones or even worse in hardness.>> [Baqarah: 74]

Negligence

Allaah the Most High says:

اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ

<< The reckoning of mankind draws near, while they turn away in heedlessness.>> [Anbiyaa: 1]


رقم 19 – لقمة رمضانية 1440هـ

الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ ، قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللهِ r، يَقُولُ: ((اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنَ الْقَسْوَةِ، وَالْغَفْلَةِ، وَالْعَيْلَةِ، وَالذِّلَّةِ، وَالْمَسْكَنَةِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفُسُوقِ، وَالشِّقَاقِ، وَالنِّفَاقِ، وَالسُّمْعَةِ، وَالرِّيَاءِ)).

 المعجم الصغير للطبراني، 1/ 199، والحاكم، 1/ 530، والضياء المقدسي في المختارة، 6/ 344، وابن حبان، برقم 2446، وصححه الألباني في إرواء الغليل، 3 / 357، ((…والحاكم من طريقين عن قتادة به، وقال الحاكم: “صحيح على شرط الشيخين”، ووافقه الذهبي. قلت [الألباني]: إسناده عند الحاكم على شرط البخاري فقط))، وفي صحيح الجامع الصغير، برقم 1285.
وقد ذمّ اللَّه جلّ وعلا العاجز في كتابه، قال عز شأنه: “ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا عَبْدًا مَمْلُوكًا لَا يَقْدِرُ عَلَى شَيْءٍ”([3]). سورة النحل، الآية: 75 .

وذكر من صفاتهم الكسل: “وَلَا يَأْتُونَ الصَّلَاةَ إِلَّا وَهُمْ كُسَالَى”([4]). سورة التوبة, الآية: 54 .
كما قال تعالى: “وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُون سورة الأنبياء, الآية: 1 .

ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَة   سورة البقرة, الآية: 74

قال ابن القيم رحمه الله :
“الإنسان مندوب إلى استعاذته بالله تعالى من العجز والكسل ، فالعجز عدم القدرة على الحيلة النافعة ، والكسل عدم الإرادة لفعلها ، فالعاجز لا يستطيع الحيلة ، والكـسلان لا يريدها”

انتهى  من “إعلام الموقعين” (3/336) .
ووصف ابن القيم هذين الخلقين في ” زاد المعاد ” (2/358) أنهما ” مفتاح كل شر ” .