Day 17 A Contract From Allaah for having Khushoo

Bite Size Ramadan 1441 A.H. Day 17

A Contract From Allaah for having Khushoo

Compiled and Translated
By
Abbas Abu Yahya

English Audio:

PDF Download:PDF-icon-small-231x300 HERE


From Ubadat bin Sammitt who said: that the Messenger of Allaah -SallAllaahu alayhi wa Salam- said:

«خَمْسُ صَلَوَاتٍ افْتَرَضَهُنَّ اللَّهُ تَعَالَى مَنْ أَحْسَنَ وُضُوءَهُنَّ وَصَلَّاهُنَّ لوقتهن وَأتم ركوعهن خشوعهن كَانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ عَهْدٌ أَنْ يَغْفِرَ لَهُ وَمَنْ لَمْ يَفْعَلْ فَلَيْسَ لَهُ عَلَى اللَّهِ عَهْدٌ إِنْ شَاءَ غَفَرَ لَهُ وَإِنْ شَاءَ عَذَّبَهُ»

‘Allaah Ta’ala has indeed obligated five prayers, whoever performs the Wudu for the prayers well, prays them at their times, completes their Ruku, has Khushoo in them, then he has a contract upon Allaah that He will forgive him and whoever does not do so then he does not have a contract from Allaah, if He wills, He will forgive him and if He wills He will punish him.’

[Collected by Ahmad, Abu Dawood, Malik, an-Nisa’ee and graded Saheeh by Al-Albaani in Saheeh Targheeb no. 366 & Saheeh Abu Dawood no. 451]

Shaykh Muhammad bin Adam al-Ethiopi said:

The meaning of contract here is: the trustworthy and reliable promise which is preserved with Allaah.

Allaah’s promise is called a contract due to it being trustworthy and reliable, whereby Allaah never breaks His promise, (that He will enter him into Paradise), the meaning is that Allaah will bring and take him into Paradise.

As-Sindi said: This necessitates that the one who has concern and is constant with the prayers is given success with good deeds whereby he enters Paradise from the outset, Allaah Ta’ala said:

{إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ}

<< Verily, As-Salat (the prayer) prevents from Al-Fahsha’ (i.e. great sins of every kind) and Al-Munkar (i.e. disbelief, Shirk, and every kind of evil wicked deed, etc.)>> [Ankaboot: 45]

[Sharh Sunnan an-Nisa’ee, Dhakheerah al-Uqba fee Sharh al-Mujtaba – by Shaykh Muhammad bin Ali bin Adam al-Ethiopi  6/176]


عَنْ عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:

«خَمْسُ صَلَوَاتٍ افْتَرَضَهُنَّ اللَّهُ تَعَالَى مَنْ أَحْسَنَ وُضُوءَهُنَّ وَصَلَّاهُنَّ لوقتهن وَأتم ركوعهن خشوعهن كَانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ عَهْدٌ أَنْ يَغْفِرَ لَهُ وَمَنْ لَمْ يَفْعَلْ فَلَيْسَ لَهُ عَلَى اللَّهِ عَهْدٌ إِنْ شَاءَ غَفَرَ لَهُ وَإِنْ شَاءَ عَذَّبَهُ» .

رَوَاهُ أَحْمَدُ وَأَبُو دَاوُدَ وَرَوَى مَالك وَالنَّسَائِيّ نَحوه صحيح أبي داود 451، صحيح الترغيب 366

ولأبي داود “خمس صلوات افترضهن الله عز وجل، مَنْ أحْسَنَ وضوءهن، وَصَلاهن لوقتهن، وأتَمَّ ركوعهن، وخشوعهن” (كان له عند الله عهد) العهد في الأصل اليَمين، والأمانة، والذِّمَّةُ، والحفظ. والمراد به هنا: الوعد المُوَثَّق المحفوظَ عند الله. وسمي وعد الله عهدًا لكونه موثقًا، حيث إنه لا يُخْلفُ الميعاد (أن يدخله الجنة) من الإدخال، والمراد به الإدخال أوَّلًا، قَال السندي: وهذا يقتضي أن المُحَافِظَ على الصلوات يوفق للصالحات بحيث يدخل الجنة ابتداء اهـ؛ قال الله تعالى: {إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ} الآية [العنكبوت: 45].

الكتاب: شرح سنن النسائي المسمى «ذخيرة العقبى في شرح المجتبى».

المؤلف: محمد بن علي بن آدم بن موسى الإثيوبي الوَلَّوِي

ج6 ص176

%d bloggers like this: