Day 3 – Lengthening The Sajda & Not Pecking the Ground

Bitesize Ramadan 1441 A.H.  Day no. 3

Lengthening the Sajda & Not Pecking the Ground

Compiled and Translated

By

Abbas Abu Yahya


English Audio:

PDF Download PDF-icon-small-231x300 HERE

 


No. 3 – Lengthening the Sajda & Not Pecking the Ground 3 card paint

From Abdurrahman bin Shibal from the Prophet:

‘He prohibited from pecking like that of a crow in Sajda, and placing the forearms on the floor in Sajda and that a person secures a particular place in the Masjid and does not pray except in that place, like a camel only sits in one spot.’

[Collected by Abu Dawood, Nisa’ee, Darmi, Ibn Majah, Ibn Khuzaimah, Ibn Hibban, al-Hakim, Ahmad and Al Albaani said: that, to me this hadeeth is Hasan due to the two different chains, and Allaah knows best.’ Silsilah Saheehah no. 1168]

Al-Atheem Abaadi said in his explanation of Sunnan Abi Dawood:

‘(Pecking like a crow): it means exaggerating in making the Sajda extremely quick and that a person only stays in his position of Sajda for the time a crow places his beak in what he wants to eat.

Al-Khataabi said: ‘It is when a man is not calm and firm in the Sajda, so he should place his forehead on the ground until he is calm and tranquil in the Sajda, in fact, his forehead should touch the ground until he is calm and relaxed, but here his forehead or nose touches the ground like the beak of a bird and he raises it (quickly).’

[Awn al-Ma’bood Sharh Sunnan Abi Dawood by al-Atheem Abaadi 3/73]

Ibn al-Qayyim -Rahimahullaah- said:

ويستحيل حصول الخشوع مع العجلة والنقر قطعا بل لا يحصل الخشوع قط إلاّ مع الطمأنينة وكلما زاد طمأنينة ازداد الخشوع

‘It is impossible to achieve Khushoo in the prayer by surely praying hastily and by pecking the ground. In fact, Khushoo cannot ever be achieved except with calmness. Every time calmness increases Khushoo increases.’

[As-Salat by Ibn al-Qayyim p.109]


إطالة السجود ونَقْرَةِ الْغُرَابِ

عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ شِبْلٍ مرفوعا به نَهَى عَن نَقْرَةِ الْغُرَابِ وَافْتِرَاشِ السَّبُعِ وَأَنْ يُوَطِّنَ الرَّجُلُ الْمَكَانَ فِي الْمَسْجِدِ كَمَا يُوَطِّنُ الْبَعِيرُ.

أخرجه أبو داود (1 / 138) والنسائي (1 / 167) والدارمي (1 / 303) وابن ماجة (1 / 437) وابن خزيمة (1 / 142 / 1) وابن حبان (476) والحاكم (1 / 229) وأحمد (3 / 428 – 444) فالحديث عندي حسن بمجموع الطريقين. والله أعلم.

1168

(عَنْ نَقْرَةِ الْغُرَابِ) يُرِيدُ الْمُبَالَغَةَ فِي تَخْفِيفِ السُّجُودِ وَأَنَّهُ لَا يَمْكُثُ فِيهِ إِلَّا قَدْرَ وَضْعِ الْغُرَابِ مِنْقَارَهُ فِيمَا يُرِيدُ أَكْلَهُ

وَقَالَ الْخَطَّابِيُّ هِيَ أَنْ لَا يَتَمَكَّنُ الرَّجُلُ مِنَ السُّجُودِ فَيَضَعَ جَبْهَتَهُ عَلَى الْأَرْضِ حَتَّى يَطْمَئِنَّ سَاجِدًا فَإِنَّمَا هُوَ أَنْ يَمَسَّ بِجَبْهَتِهِ فَيَضَعُ جَبْهَتَهُ عَلَى الْأَرْضِ حَتَّى يَطْمَئِنَّ سَاجِدًا فَإِنَّمَا هُوَ أَنْ يَمَسَّ بِجَبْهَتِهِ أَوْ بِأَنْفِهِ الْأَرْضَ كَنَقْرَةِ الطَّائِرِ ثُمَّ يَرْفَعُهُ

الكتاب: عون المعبود شرح سنن أبي داود، ومعه حاشية ابن القيم: تهذيب سنن أبي داود وإيضاح علله ومشكلاته

المؤلف: محمد أشرف بن أمير بن علي بن حيدر، أبو عبد الرحمن، شرف الحق، الصديقي، العظيم آبادي (المتوفى: 1329هـ)

3/73

قال ابن القيم  رحمه الله في كتاب الصلاة:
(ويستحيل حصول الخشوع مع العجلة والنقر قطعا بل لا يحصل الخشوع قط إلاّ مع الطمأنينة وكلما زاد طمأنينة ازداد الخشوع)

 [ الصلاة لابن القيم: (ص109).] .

%d bloggers like this: