Refute With the Sunnah

Refute with the Sunnah

Translated

By

Abbas Abu Yahya

Shaykh ul Islaam Ibn al-Qayyim said:
” ولا يمكن الرد على أهل الباطل إلا مع اتباع السنّة من كل وجه “.
‘It is not possible to refute the people of falsehood except by following the Sunnah from every angle.’
[as-Sawaiq al-Mursalah 4/1255]
يمكن الرد مع اتباع السنة
‏قال ابن القيم :
” ولا يمكن الرد على أهل الباطل إلا مع اتباع السنّة من كل وجه “.
الصواعق المرسلة (٤\١٢٥٥).

The Greatest Scales to Judge by

 الميزانُ الأكبر
From Sufyaan bin ‘Uyaynaah – Rahimuhullaah- who used to say:
«إنَّ رسول الله ﷺ هو الميزانُ الأكبر فعليه تعرضُ الأشياء ، على خلقه وسيرته وهديه ، فما وافقها فهو الحق ، وما خالفها فهو الباطل»
‘Indeed the Messenger of Allaah sallAllaahu alayhi wa sallam is the greatest scale to judge by. So matters are weighed against the Prophet, against his manners, his biography and his guidance. Therefore, whatever is in agreement with that then that is the truth and whatever opposes it is falsehood.’
[Al-Jamia li-Akhlaaq ar-Rawee wa Adaab as-Sama’ by al-Khateeb al-Baghdadi d. 463 A.H.]

Al-Imam Ibn al-Khuzaimah -Rahimahullaah said:
” ليس لأحدٍ مع رسول الله صلى الله عليه وسلم قولٌ إذا صح الخبر “.
‘No one’s statement can be placed against the statement of the Messenger of Allaah sallAllaahu alayhi wa sallam if his statement is authentic.’
[Seera Alaam Nubala 14/373]

Ibn al-Qayyim Rahimuhullaah said:
«فهو الميزان الراجح الذي على أخلاقه وأقواله وأعماله توزن الأخلاق والأقوال والأعمال، والفرقان المبين الذي باتباعه يتميز أهل الهدى من أهل الضلال».
‘It is the strongest scale against which manners, statements and actions are weighed against the Prophet’s manners, statements and actions. It is the clear criterion by which if it is followed the people of guidance become distinct from the people of misguidance.’
[I’laam al-Muwaqqeen 1/4]
عن سفيان بن عيينة رحمه الله ، أنه كان يقول :
«إنَّ رسول الله صلى الله عليه وسلم هو الميزانُ الأكبر فعليه تعرضُ الأشياء ،
على خلقه وسيرته وهديه ، فما وافقها فهو الحق ، وما خالفها فهو الباطل»
الجامع لأخلاق الراوي وآداب السامع للخطيب البغدادي (8).

‏قال الإمام ابن خزيمة رحمه الله :
” ليس لأحدٍ مع رسول الله صلى الله عليه وسلم قولٌ إذا صح الخبر “.
السير (٣٧٣/١٤)

وبنحوه قول ابن القيم رحمه الله
«فهو الميزان الراجح الذي على أخلاقه وأقواله وأعماله توزن الأخلاق والأقوال والأعمال، والفرقان المبين الذي باتباعه يتميز أهل الهدى من أهل الضلال».
إعلام الموقعين (1/4).

Allaah is Sufficient

Allaah Ta’ala said:

‏يا أيها النبي حسبك الله ومن اتبعك من المؤمنين

<<O Prophet! Allaah is Sufficient for you and for the believers who follow you.>> [Anfal: 63]

Shaykh ul Islaam Ibn Taymeeyah -Rahimahullaah said:
فكل من اتبع الرسول فإن الله حسبه ؛ أي كافيه وهاديه وناصره .
‘Everyone who followed the Prophet, then Allaah is sufficient for him. Sufficient for him, guide him and give him success.
[Al-Fatawa 28/34]
يا أيها النبي حسبك الله ومن اتبعك من المؤمنين
قال ابن تيمية:

فكل من اتبع الرسول فإن الله حسبه ؛ أي كافيه وهاديه وناصره .

الفتاوى(٣٤/٢٨)

Goodness is Following the way of the Salaf
ShaykhMuḥammad bin Salih al-Uthaymeen -Rahimuhullaah- said:
‘If you wanted goodness, then I swear by Allaah we do not know of a path better than the path of the Salaf -RadhiAllaahu anhum-  so bite on to the Sunnah of the Messenger of Allaah with molar teeth, and follow the path of the Salaf and be upon what they were upon.’

[al-Ibda’ fee Kamal ash-Shara’ p.24]

قال الشيخ ابن عثيمين رحمه الله تعالى :
إذا أردتم الخير فوالله لا نعلم طريقًا خيرًا من طريق السلف رضي الله عنهم ،
فعضوا على سنة رسول الله بالنواجذ ، واسلكوا طريق السلف الصالح ،
وكونوا على ما كانوا عليه .
( الإبداع في كمال الشرع/ ص24 )
Conformity to the Sunnah is more important than multitude of Deeds
The Allaama Ibn Uthaymeen -Rahimahullaah- said:
“إصابة السنة أفضل من كثرة العمل، ولذا قال ﷻ: ﴿ليبلوكم أيكم أحسن عملا﴾ ولم يقل أكثر عملا”
‘Being correct upon the Sunnah is better than having lots of deeds, this is why Allaah -the Majestic- said: 《To test which one of you is best in action》and did not say having the most actions.’

[Sifat as-Salah 1790]

Relative to the Sunnah
Ibn al-Qayyim said:
ورود الناس الحوض وشُربهم منه يوم العطش الأكبر؛ بحسب ورودهم سُنة رسول الله صلى الله عليه وسلم وشربهم منها
‘The people approaching and drinking from the Hawdh (The Lake in Paradise) on the Day of extreme thirst is relative to their approaching the Sunnah of the Messenger of Allaah sallAllaahu alayhi wa sallam and following it.’

[From Ijtima al-Jayoush p.85]

حسب ورودهم سُنة رسول الله
قال ابن القيم:
ورود الناس الحوض وشُربهم منه يوم العطش الأكبر؛ بحسب ورودهم سُنة رسول الله صلى الله عليه وسلم وشربهم منها
إجتماع الجيوش(٨٥)

 The Companions conveyed the Sunnah
From Ibn al-Qassar (d. 378 A.H.) -Rahimahullaah- who said
“الصحابة هم المبلغون للسنن، والمفسرون لها،فوجب اتباع سبيلهم”.
‘The Companions are the ones who conveyed the Sunnan (the practice of the Prophet) and they explained it, therefore, it is obligatory to follow their path.’
[Sharh Saheeh al-Bukhari by Ibn Battal 4/369]

عن ابن القصار رحمه الله قال:
“الصحابة هم المبلغون للسنن، والمفسرون لها،فوجب اتباع سبيلهم”.
شرح صحيح البخاري لابن بطال(٣٦٩/٤)
Goodness is Following the Prophet
Imam ad-Dhahabi -Rahimahullaah- said:
” لا خير إلا في الاتباع ، ولا يمكن الاتباع إلا بمعرفة السنن “.
‘There is no goodness except in following the Prophet and it is not possible to follow the Prophet without knowing the Sunnan (plural  of Sunnah).’
[Seera Alaam an-Nubala 9/409]

الخير في الاتباع
قال الامام الذهبي :
” لا خير إلا في الاتباع ، ولا يمكن الاتباع إلا بمعرفة السنن “.

السير (٤٠٩/٩)

Reviving the Sunnah
Al-Bukhari -Rahimahullaah- said:
«أَفْضَلُ الْمُسْلِمِينَ رَجُلٌ أَحْيَا سُنَّةً مِنْ سُنَنِ الرَّسُولِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ أُمِيتَتْ، فَاصْبِرُوا يَا أَصْحَابَ السُّنَنِ رَحِمَكُمُ اللَّهُ فَإِنَّكُمْ أَقَلُّ النَّاسِ»
‘The best of the Muslims is a man who revives a Sunnah from the Sunnan of the Messenger -sallAllaahu alayhi wa sallam- which had previously stopped being practised.
Therefore, be patient O companions of the Sunnan, may Allaah have mercy upon you, for verily you are the fewest of the people.’
Abu Bakr al-Khateeb al-Baghdadi d. 463 A.H. commented:
قَوْلُ الْبُخَارِيِّ إِنَّ أَصْحَابَ السُّنَنِ أَقَلُّ النَّاسِ، عَنى بِهِ الْحُفَّاظَ لِلْحَدِيثِ، الْعَالِمِينَ بِطُرُقِهِ، الْمُمَيِّزِينَ لِصَحِيحِهِ مِنْ سَقِيمِهِ، وَقَدْ صَدَقَ رَحِمَهُ اللَّهُ فِي قَوْلِهِ

‘Regarding the statement of al-Bukhari, ‘indeed the companions of the Sunnan are the fewest of the people’, he means by that, those who memorise the hadeeth, who have knowledge about its narrations, distinguishing between the authentic and faulty ones. He was truthful in what he said, may Allaah have mercy upon him.’
[Al-Jamia li-Akhlaaq ar-Rawee wa Adaab as-Sama 1/112]

أَحْيَا السُنَّة

قَالَ الْبُخَارِيُّ –رَحِمَهُ اللهُ-:
«أَفْضَلُ الْمُسْلِمِينَ رَجُلٌ أَحْيَا سُنَّةً مِنْ سُنَنِ الرَّسُولِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ أُمِيتَتْ، فَاصْبِرُوا يَا أَصْحَابَ السُّنَنِ رَحِمَكُمُ اللَّهُ فَإِنَّكُمْ أَقَلُّ النَّاسِ»

عَلَّقَ الشَّيْخُ أَبُو بَكْرٍ الخَطِيبِ 463 هـ –رَحِمَهُ اللهُ-:
قَوْلُ الْبُخَارِيِّ إِنَّ أَصْحَابَ السُّنَنِ أَقَلُّ النَّاسِ، عَنى بِهِ الْحُفَّاظَ لِلْحَدِيثِ، الْعَالِمِينَ بِطُرُقِهِ، الْمُمَيِّزِينَ لِصَحِيحِهِ مِنْ سَقِيمِهِ، وَقَدْ صَدَقَ رَحِمَهُ اللَّهُ فِي قَوْلِهِ

[ الجَامِعُ لأِخلاقِ الرَاوِي وآدَابِ السَامِع || ١ / ١١٢ ]

 

 

 

 

 

 

%d bloggers like this: